Rijksmuseum - Finishing Touches

De 17de- eeuwse handschoenen en buideltjes met goud- en zilverdraad, robijnen en zoetwaterparels en de 18de eeuw waaiers met monturen van gesneden ivoor met parelmoer gaven een indruk van de uiteenlopende materialen die in de loop der eeuwen ‘in de mode’ waren. Naast Nederlandse voorbeelden, zijn er vook voorbeelden uit het buitenland. Mode uit Frankrijk en Engeland bleven door de eeuwen een grote aantrekkingskracht uitoefenen. De rijke Nederlanders kochten maar al te graag hun luxe artikelen in Londen of Parijs. Want accessoires zijn eenmaal niet los te denken van begrippen als ‘status’, ‘kwaliteit’ en ‘goede smaak’.

De enorm hoge vaste vitrines werden aan de binnenzijde afgeplakt met zwart- en zandstraalfolie, waaruit de teksten  diapositief werden uitgesneden. Door deze teksten aan te lichten vanuit de binnen zijde van de vitrine werd de typografie in de verduisterde zaal leesbaar. Zo gingen de themateksten een uitdagende spanning aan met de objecten. De hoogte van de vitrines werd optisch doorbroken door een lange witte band met de annotatie van alle getoonde objecten. Deze strak getypografeerde band werd op ooghoogte aangebracht aan de buitenzijde van de vitrines.


GrobEnzo verzorgde de typografie op de manshoge vitrines